Dnešní doba nabízí mnoho způsobů, jak poznávat historii — jedním z nejpoutavějších je však stále osobní návštěva míst, kde se dějiny skutečně odehrávaly. Přesně takovou zkušenost si odneslo 36 žáků ze tříd 1M, 1P a 1A, kteří se zúčastnili edukační exkurze na Ploštinu – místo spjaté s tragickými událostmi konce druhé světové války.
Žáci společně s paní učitelkami Gregorovou a Piknerovou navštívili Návštěvnické centrum s interaktivní audiovizuální expozicí Tragédie na Ploštině. Zde žáci pracovali ve skupinách a aktivně vyhledávali odpovědi na zadané otázky. Expozice jim přiblížila nejen každodenní život valašských pasekářů, ale především dramatické události z 19. dubna 1945. Tehdy nacistické jednotky udeřily na zdejší partyzánskou základnu, což vedlo k vypálení osady a smrti 28 lidí. Oběťmi byli nejen obyvatelé Ploštiny, ale i lidé z blízkého okolí.
Program pokračoval návštěvou Expozice NOVÁ PLOŠTINA, která je umístěna ve statku č.p. 166 – jednom z nově vystavěných domů pro přeživší tragédie. Tato část exkurze byla zaměřena na období po roce 1945 až do současnosti a nabídla žákům další možnost hlubšího porozumění dějinám regionu.
Významnou součástí exkurze byl výukový program, v němž žáci zpracovávali ikonografické materiály a pracovali s historickými událostmi z různých pohledů – například očima pasekáře, partyzána, udavače nebo německého vojáka. V menších skupinách diskutovali nad otázkami každodenního přežívání během válečných let: Jak si lidé obstarávali jídlo? Jak fungovala komunikace mezi obyvatelstvem a partyzány? Kde získávali zbraně? Kdo to byl konfident? Proč se člověk stane zrádcem? A jak vnímali místní situaci okupanti?
Program vyvrcholil diskuzí, v níž se žáci zamýšleli nad možnými rozhodnutími v kritických situacích spojených s působením partyzánské skupiny na Ploštině. Cílem bylo nejen porozumět minulosti, ale i přemýšlet o jejím dopadu na dnešní svět.
Exkurze na Ploštinu byla výrazně zaměřena na průřezová témata, jako je vnímání lokálních událostí v evropském a globálním kontextu či schopnost hledat řešení konfliktů s ohledem na historickou zkušenost. Žáci odjížděli z Ploštiny obohaceni nejen o nové poznatky, ale i o hlubší pochopení složitosti lidských rozhodnutí v těžkých dobách.
Takovéto výukové akce potvrzují, že historie není jen soubor dat a jmen, ale především příběh lidí, jejichž volby a osudy formovaly svět, v němž dnes žijeme.