1. Úvodní ustanovení
Ředitel Střední průmyslové školy Otrokovice (dále jen školy) vydává školní řád, který upravuje:
1.1 podrobnosti k výkonu práv a povinností žáků a jejich zákonných zástupců a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů s pedagogickými pracovníky;
1.2 provoz a vnitřní režim školy;
1.3 podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí;
1.4 podmínky zacházení s majetkem školy ze strany žáků;
1.5 pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků;
1.6 povinnosti pedagogických pracovníků;
1.7 podrobnosti a zajištění odborného výcviku.
2. Práva žáků a zákonných zástupců nezletilých dětí
Žáci mají právo:
2.1 na vzdělávání a školské služby podle školského zákona č. 564/2004 Sb;
2.2 na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání;
2.3 volit a být volen do školské rady, jsou-li zletilí;
2.4 znát svoji klasifikaci v jednotlivých předmětech a její zdůvodnění;
2.5 zakládat v rámci školy samosprávné orgány žáků, volit a být do nich volen, pracovat v nich a jejich prostřednictvím se obracet na ředitele školy s tím, že ředitel školy je povinen se zabývat stanovisky a vyjádřeními těchto samosprávných orgánů;
2.6 vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí jejich vzdělávání, přičemž jejich vyjádření musí být věnována pozornost odpovídající jejich věku a stupni vývoje, vyjadřovat svobodně svůj názor ve všech věcech, které se jich týkají; tento názor má být vyjádřen adekvátní formou, přičemž takovému názoru musí být věnována patřičná pozornost;
2.7 na informace a poradenskou pomoc školy nebo školského poradenského zařízení v záležitostech týkajících se vzdělávání podle školského zákona;
2.8 být chráněni před fyzickým nebo psychickým násilím a nedbalým zacházením;
2.9 požádat o pomoc nebo radu kohokoli z pracovníků školy;
2.10 na zajištění školního stravování v souladu s “Provozním řádem školy” a obecně závaznými právními předpisy.
Práva uvedená v odstavci 2 s výjimkou odstavců 2.1, 2.4, 2.5, 2.8 a 2.10 mají také zákonní zástupci nezletilých žáků.
Na informace podle odstavce 2.2 mají v případě zletilých žáků právo také jejich rodiče či jiní zákonní zástupci, popřípadě osoby, které vůči zletilým žákům plní vyživovací povinnost.
3. Povinnosti žáků
3.1 Žáci jsou povinni:
3.1.a docházet do školy pravidelně a včas podle stanoveného rozvrhu hodin, zúčastňovat se výuky všech povinných předmětů a předmětů volitelných a nepovinných, které si žák vybral; žáci jsou také povinni vzdělávat se distančním způsobem, za podmínek vyplývajících ze školského zákona;
3.1.b dodržovat zákony, školní řád, předpisy a pokyny školy k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž byli prokazatelně seznámeni;
3.1.c plnit pokyny pedagogických pracovníků a zaměstnanců školy vydané v souladu s právními předpisy a školním řádem při vzdělávání ve škole, vzdělávání distančním způsobem i na akcích pořádaných školou;
3.1.d dodržovat normy slušného chování ve škole i mimo školu.
3.2 Zletilí žáci jsou dále povinni:
3.2.a informovat písemně školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání;
3.2.b dokládat důvody své nepřítomnosti ve vyučování písemně a v souladu s podmínkami stanovenými obecně závaznými předpisy a tímto školním řádem;
3.2.c oznamovat škole písemně údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost žáka, a změny v těchto údajích, a to zejména: státní občanství a místo trvalého pobytu, adresu pro doručování písemností, údaje o předchozím vzdělání, údaje o zdravotní způsobilosti ke vzdělávání a o zdravotních obtížích, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání, údaje o tom, zda je žák zdravotně postižen včetně údaje o druhu postižení nebo zdravotně znevýhodněn, popř. zda je žák sociálně znevýhodněn. Škola zodpovídá za ochranu osobních údajů dle zákona.
3.3 Zákonní zástupci nezletilých žáků jsou povinni:
3.3.a zajistit, aby žák docházel řádně do školy;
3.3.b na vyzvání ředitele školy se osobně zúčastnit projednávání závažných otázek, týkajících se vzdělávání žáka;
3.3.c informovat písemně školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích žáka nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání;
3.3.d dokládat písemně důvody nepřítomnosti žáka ve vyučování v souladu s podmínkami stanovenými obecně závaznými předpisy a tímto školním řádem;
3.3.e oznamovat písemně škole údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost žáka a změny v těchto údajích, zejména ad) odstavec 3.2.c.
4. Vzdělávání žáků
4.1 Škola organizuje vzdělávání podle platných školních vzdělávacích programů, které byly vypracovány pro každý obor vzdělání na základě schválených rámcových vzdělávacích programů. Obsah vzdělávání ve školním vzdělávacím programu je uspořádán do předmětů. Vzdělávání zajišťují pedagogičtí pracovníci. Za podmínek stanovených školským zákonem škola poskytuje vzdělávání distančním způsobem.
4.2 Ředitel školy může ze závažných důvodů, zejména zdravotních, uvolnit žáka na žádost zcela nebo zčásti z vyučování některého předmětu. O uvolnění žáka z tělesné výchovy žádá žák nebo zákonný zástupce na předepsaném formuláři na začátku školního roku – do 30. září nebo do 14 dnů ode dne, kdy nemůže ze zdravotních důvodů výuku navštěvovat – nemoc, úraz apod.
4.3 Ředitel školy uzná ucelené dosažené vzdělání žáka podle § 66 školského zákona, pokud je doloženo dokladem o tomto vzdělání nebo jiným prokazatelným způsobem. Částečné vzdělání žáka může ředitel školy uznat, pokud je doloženo dokladem o tomto vzdělání nebo jiným prokazatelným způsobem a od doby jeho dosažení neuplynulo více než 10 let nebo pokud žák znalosti z tohoto vzdělání prokáže při zkoušce stanovené ředitelem školy. Uzná-li ředitel školy dosažené vzdělání žáka, uvolní žáka z vyučování a hodnocení v rozsahu uznaného vzdělání.
4.4 Vzdělávání žáků se speciálními potřebami se uskutečňuje podle Vyhlášky č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
4. 5. Distanční vzdělávání
4.5.a V souladu se školským zákonem je stanovena povinnost školy ve vymezených mimořádných situacích zajistit vzdělání žáků distančním způsobem a zároveň povinnost žáků se tímto způsobem vzdělávat.
- Vzdělávání distančním způsobem škola uskutečňuje podle příslušného rámcového vzdělávacího programu a školního vzdělávacího programu v míře odpovídající okolnostem. Škola se zaměří zejména na předměty související s profilem absolventa.
4.5.b Škola vzdělává distančním způsobem:
- z důvodu krizových opatření vyhlášených podle krizového zákona, z důvodu nařízení mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví nebo krajské hygienické stanice
- z důvodu nařízení karantény, kdy není v prezenční formě výuky možná osobní přítomnost většiny (více než 50%) žáků nejméně 1 třídy, učební skupiny
4.5.c Podmínky komunikace v rámci distančního vzdělávání
Škola komunikuje se žáky v průběhu distančního vzdělávání následujícím způsobem:
- vzdělávání bude probíhat v největší možné míře on-line s využitím prostředků informačních technologií
- škola stanoví jako základní komunikační platformu pro výuku žáků a třídnické hodiny prostředí Microsoft Teams, které je on-line prostředkem pro individuální i skupinovou práci, v jeho rámci jsou žákům k dispozici studijní materiály i prostor pro nástroje zpětné vazby (testy, kvízy), pro konzultace individuální i skupinové – mezi učitelem a žáky, mezi žáky navzájem
- škola zřizuje každému žákovi i vyučujícímu účet v platformě Microsoft Teams
- důležité informace jsou uveřejňovány na webových stránkách školy spsotrokovice.cz
- v případě nutnosti škola umožňuje komunikaci e-mailem, telefonem, za tímto účelem mají žáci k dispozici kontakty na vyučující na webových stránkách školy
- pokud nemá žák technické prostředky k distanční výuce prostřednictvím informačních technologií, poskytne škola podklady ke vzdělávání v listinné podobě, případně může vyučující se souhlasem ředitele školy nabídnout individuální osobní konzultaci, pokud to bude povoleno
Škola komunikuje se zákonnými zástupci následujícím způsobem:
- informace o prospěchu jsou k dispozici průběžně v systému Bakaláři – žákovská knížka
- další informace škola zveřejňuje prostřednictvím modelu Komens v systému Bakaláři
- důležité informace jsou uveřejňovány na webových stránkách školy spsotrokovice.cz
- škola umožňuje komunikaci e-mailem, telefonem
4.5.d Organizace vzdělávání při omezené přítomnosti ve škole
Prezenční výuka
- Pokud se karanténa či opatření týká méně než 50% žáků konkrétní třídy, učební skupiny, škola distančně nevzdělává, prezenční výuka probíhá běžným způsobem. Nepřítomným žákům škola poskytuje podporu na dálku přes platformu Microsoft Teams.
Smíšená výuka
- Pokud se karanténa či opatření týká více než 50% žáků konkrétní třídy, učební skupiny, pak škola vzdělává distančním způsobem ty žáky, kterým je účast ve výuce zakázána. Ostatní žáci pokračují v prezenčním vzdělávání za podmínek stanovených hygienickým opatřením.
- Pro část třídy vzdělávanou distančním způsobem bude prioritou vzdělávání v českém a cizím jazyce, v matematice a v odborných předmětech.
- Nepřítomným žákům škola poskytuje podporu na dálku prostřednictvím platformy Microsoft Teams.
Distanční výuka
- Pokud zákaz osobní přítomnosti platí minimálně pro jednu celou třídu, učební skupinu, probíhá v této třídě distanční výuka přes platformu Microsoft Teams. Ostatní třídy se vzdělávají prezenčně. Pokud bude zakázána přítomnost všech žáků školy, přechází na distanční výuku celá škola.
- Škola nebude realizovat výuku podle řádného rozvrhu, ale v časech odpovídajících řádnému rozvrhu budou žákům učitelé k dispozici v rámci platformy Microsoft Teams, např. formou chatu, konzultace přes video apod. Žáci, kteří nemají možnost přistoupit k platformě Microsoft Teams v časech odpovídajících řádnému rozvrhu, mají za povinnost tuto platformu průběžně sledovat a plnit zadané úkoly. V případě potřeby si s učitelem dohodnou individuální konzultaci.
- Pokud je praktické vyučování realizováno na pracovišti právnických nebo fyzických osob a je povolena prezenční forma výuky, pak pokračuje prezenční výuka obvyklým způsobem. Nebude-li v důsledku přijatých opatření možné realizovat praktickou výuku na pracovišti jiných osob ani na školním pracovišti, dojde k posílení teoretické části výuky.
- Pokud praktické vyučování probíhá ve škole a je povolena v době distanční výuky přítomnost žáků na tomto pracovišti, pak výuka pokračuje podle pravidel schválených ředitelem školy.
4.5.e Omlouvání neúčasti při distanční výuce
- Absence při distanční výuce je nutné posuzovat podle zapojení do vzdělávání a výstupů, nikoli podle doby vzdělávacích aktivit.
- Posuzuje se, jak žák plní (odevzdává) stanovené úkoly či výstupy své práce, zejm. zda se tak děje ve stanoveném termínu, zda žák prokazuje snahu o řádné a včasné plnění pokynů vyučujícího v rámci distanční výuky.
4.5.f Hodnocení
- Při hodnocení bude zohledněna aktivní účast žáka na distanční výuce a přístup k plnění zadaných úkolů.
- Při distančním vzdělávání učitel průběžně monitoruje zapojení a aktivitu všech žáků, poskytuje jim v přiměřeném čase zpětnou vazbu, podporuje je v hledání řešení a motivuje k dalšímu pokroku.
- U zadávaných úkolů se ověřuje správné pochopení, užívání správných postupů, správné používání pomůcek, míra splnění a správnost řešení, v úvahu se bere též ochota opravit či doplnit připomínkované nedostatky nebo úkol zopakovat.
- Pokud se žák nezapojuje do distanční výuky, škola jej kontaktuje jinými způsoby (telefonicky, SMS) nebo kontaktuje rodiče, aby zjistila důvod nezapojení se do vzdělávání.
- V případě, že se žák do výuky ani po těchto intervencích nezapojuje, bude k tomuto přihlédnuto při hodnocení za klasifikační období.
- Pokud je to možné, vychází vyučující při hodnocení ze znalostí, které žáci v rámci distanční výuky prokázali.
4.5.g Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)
- Žáci se SVP mají nárok na poskytování podpůrných opatření školou i při distančním způsobu vzdělávání.
- Výuka v těchto případech probíhá na základě konkrétních pravidel nastavených v doporučení pro žáka vydaného školským poradenským zařízením a v souladu s pravidly hodnocení žáků podle školního řádu.
4.5.h Stravování
- Nebude-li provoz školní jídelny přerušen a nebude-li to v rozporu s hygienickým opatřením (zejm. nařízenou karanténou), umožní školní jídelna odběr obědů v rámci školního stravování i žákům, kteří se povinně vzdělávají distančním způsobem.
5. Poradenská a metodická činnost ve škole
5.1 Poradenská činnost
5.1.a Poradenská činnost ve škole je zajišťována školním poradenským pracovištěm, ve kterém působí výchovný poradce, školní metodik prevence, kariérový poradce a školní psycholog.
5.1.b Povinností třídního učitele je úzce spolupracovat s výchovným poradcem a školním metodikem prevence ve vybraných oblastech jejich činnosti.
5.2 Prostřednictvím kariérového a výchovného poradce škola zajišťuje následující činnosti:
5.2.a kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků;
5.2.b poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků (ve spolupráci s třídním učitelem);
5.2.c spolupráce se školskými poradenskými zařízeními (pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum a středisko výchovné péče) při zajišťování poradenských služeb přesahující kompetence školy;
5.2.d zajišťování skupinových návštěv žáků školy v informačních poradenských střediscích krajských poboček Úřadu práce České republiky a poskytování informací žákům a zákonným zástupcům o možnosti individuálního využití informačních služeb těchto středisek;
5.2.e poskytování služeb kariérového poradenství žákům cizincům se zřetelem k jejich speciálním vzdělávacím potřebám;
5.2.f vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a příprava návrhů na další péči o tyto žáky, včetně spolupráce na přípravě, kontrole a evidenci plánu pedagogické podpory pro žáky s potřebou podpůrného opatření v 1. stupni;
5.2.g zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb a mimořádného nadání (vstupní a průběžné) a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami nebo mimořádně nadané žáky ve školských poradenských zařízeních;
5.2.h spolupráce se školskými poradenskými zařízeními při zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami;
5.2.i příprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků;
5.2.j poskytování služeb kariérového poradenství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a zejména pro žáky uvedené v § 16 odst. 9 školského zákona.
5.3 Prostřednictvím školního metodika prevence škola zajišťuje následující činnosti:
5.3.a koordinace tvorby a kontrola realizace minimálního preventivního programu školy;
5.3.b koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, rasismu a xenofobie, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování;
5.3.c individuální a skupinová práce se žáky a studenty s obtížemi v adaptaci, se sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání;
5.3.d koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisejí s přijímáním odlišnosti;
5.3.e koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti prevence rizikového chování;
5.3.f kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování;
5.3.g vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy rizikového chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli);
5.3.h spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového chování ve škole;
5.3.i příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.
5.4 Prostřednictvím školního psychologa škola zajišťuje následující činnosti:
5.4.a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, kterým jsou poskytována podpůrná opatření (pomoc při sestavování plánu pedagogické podpory nebo individuálního vzdělávacího plánu, vedení);
5.4.b individuální případová práce se žáky v osobních problémech (konzultace, vedení);
5.4.c krizová intervence a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce;
5.4.d prevence školního neúspěchu žáků (náprava, vedení, apod.);
5.4.e kariérové poradenství u žáků;
5.4.f techniky a hygiena učení pro žáky;
5.4.g skupinová a komunitní práce se žáky;
5.4.h koordinace preventivní práce ve třídě, programů pro třídy apod;
5.4.i podpora spolupráce třídy a třídního učitele;
5.4.j individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání;
5.4.k konzultace se zákonnými zástupci při vzdělávacích a výchovných problémech dětí;
5.4.l podpora tolerantního a multikulturního prostředí ve škole;
5.4.m podpora pro dlouhodobě selhávající žáky ve vzdělávání.
6. Způsob omlouvání nepřítomnosti, řešení neomluvené nepřítomnosti a postup zúčastněných subjektů
6.1 Podle § 22 odst. 1 školského zákona jsou žáci povinni řádně docházet do školy nebo školského zařízení a řádně se vzdělávat, za podmínek stanovených školským zákonem jsou žáci povinni se podle § 184a odst. 3 školského zákona vzdělávat distančním způsobem.
6.2 Podle § 22 odst. 2 školského zákona jsou zletilí žáci povinni informovat školu a školské zařízení mj. o zdravotních obtížích nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání.
6.3 Podle § 22 odst. 3 školského zákona zákonní zástupci dětí a nezletilých žáků jsou mj. povinni zajistit, aby dítě a žák docházel řádně do školy nebo školského zařízení a informovat školu a školské zařízení mj. o zdravotních obtížích dítěte nebo žáka nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání.
6.4 Podle § 30 odst. 1 písm. a) školského zákona tento školní řád stanoví k provedení shora uvedených základních povinností žáků, studentů a jejich zákonných zástupců podrobnosti následujícím způsobem:
6.5 Nepřítomnost nezletilého žáka ve škole omlouvá v souladu s platnými právními předpisy zákonný zástupce žáka (popřípadě vychovatel domova mládeže, pokud jde o nezletilého žáka školy ubytovaného v domově mládeže); zletilý žák omlouvá svou nepřítomnost sám. Aby důvodnost nepřítomnosti žáka mohla být náležitě posouzena, musí být nepřítomnost žáka omluvena řádně, zejména uvedením konkrétních skutečností, pro něž se žák nemůže zúčastnit vyučování; obecná formulace důvodů bez jejich konkretizace není řádnou omluvou.
6.6 Nemůže-li se žák účastnit vyučování z předem známých důvodů (očekávaná nepřítomnost: např. lékařské vyšetření, úřední jednání apod.), je povinen oznámit vyučujícímu, nebo třídnímu učiteli takovou nepřítomnost předem.
6.7 Podle § 67 školského zákona jsou zletilý žák nebo zákonný zástupce nezletilého žáka povinni doložit škole důvody nepřítomnosti žáka ve vyučování nejpozději do 3 kalendářních dnů od počátku jeho nepřítomnosti. Doložení důvodů nepřítomnosti se provádí prostřednictvím elektronické pošty (např. zaslání skenu omluvného listu s potvrzením (razítkem) lékaře) nebo doložením v listinné podobě.
6.8 Je vhodné, aby zletilý žák nebo zákonný zástupce nezletilého žáka v případě neočekávané nepřítomnosti žáka neprodleně informovali školu o důvodech nepřítomnosti žáka ve vyučování; tím není dotčena povinnost podle předchozího odstavce.
6.9 Škola může v odůvodněných případech informovat o nepřítomnosti žáka zákonného zástupce žáka resp. zletilého žáka samotného; takové opatření se však nijak nedotýká povinnosti omlouvat neúčast žáka podle školského zákona resp. tohoto školního řádu.
6.10 Každou předem neomluvenou nepřítomnost je žák povinen odůvodnit ihned po návratu do školy předložením písemné omluvy od rodičů (zákonných zástupců), vystaveným úředním potvrzením, popř. lékařským potvrzením. Zletilí žáci omlouvají takovou nepřítomnost zásadně osobně a to písemnou formou. Není-li nepřítomnost omluvena řádně a včas v souladu se stanovenými pravidly, nemůže být neúčast ve vyučování pokládána za omluvenou.
6.11 Škola může požadovat v odůvodněných případech dokládání nepřítomnosti konkrétního žáka z důvodu nemoci či ošetření potvrzením ošetřujícího lékaře žáka, resp. praktického lékaře pro děti a dorost jako součást omluvenky vystavené zákonným zástupcem nezletilého žáka (popřípadě vychovatelem domova mládeže, pokud jde o nezletilého žáka školy, ubytovaného v domově mládeže) nebo omluvenky vystavené zletilým žákem. V takovém případě je zákonný zástupce resp. žák zejm. povinen příslušné potvrzení lékaře předložit společně s omluvenkou podle pravidel stanovených v odst. 6.10.
6.12 Nepřítomnost žákyně pro těhotenství a mateřství se omlouvá stejně jako nepřítomnost pro nemoc.
6.13 Škola je v souladu s § 10 odst. 4 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, povinna oznamovat orgánu sociálně-právní ochrany dětí skutečnosti nasvědčují tomu, že se v konkrétních případech jedná o děti, na něž se sociálně-právní ochrana zaměřuje (o děti, které vedou zahálčivý nebo nemravný život spočívající zejména v tom, že zanedbávají školní docházku; o děti, jejichž rodiče neplní povinnosti plynoucí z rodičovské zodpovědnosti, nebo tato práva nevykonávají či jich zneužívají apod.).
6.14 O jakékoliv neomluvené i zvýšené omluvené nepřítomnosti (nad 100 hodin v teoretickém nebo praktickém vyučování v rámci jednoho pololetí) informuje třídní učitel popř. učitel odborného výcviku výchovného poradce, který tyto údaje vyhodnocuje. V jednotlivých případech, při důvodném podezření z úmyslného vyhýbání se školní docházce může k výše uvedenému kontaktu pedagogických pracovníků dojít i v případě, kdy častá absence žáka není věrohodně omluvena. Neomluvenou nepřítomnost do součtu 10 vyučovacích hodin řeší se zákonným zástupcem žáka nebo zletilým žákem třídní učitel formou pohovoru. Projedná důvod nepřítomnosti žáka a způsob omlouvání jeho nepřítomnosti a upozorní na povinnost stanovenou zákonem. Seznámí zákonného zástupce nebo zletilého žáka s možnými důsledky v případě nárůstu neomluvené nepřítomnosti. Provede zápis z pohovoru, do něhož uvede způsob nápravy dohodnutý se zákonným zástupcem nebo zletilým žákem. Zákonný zástupce nebo zletilý žák mají právo se k obsahu zápisu vyjádřit. Zákonný zástupce nebo zletilý žák podepíše a obdrží kopii zápisu. Případné odmítnutí podpisu nebo převzetí zápisu zákonným zástupcem nebo zletilým žákem se do zápisu zaznamená.
6.15 Během období, kdy škola vyhodnocuje neomluvenou nepřítomnost, může ředitel školy nebo jeho zástupce v preventivním zájmu zjištění důvodů příčiny záškoláctví žáka a jejího odstranění požádat o spolupráci odborníky z oblasti pedagogicko-psychologického poradenství, popř. orgány sociálně-právní ochrany dětí.
6.16 Při počtu neomluvené absence nad 10 hodin svolává ředitel školy školní výchovnou komisi, které se dle závažnosti a charakteru nepřítomnosti žáka účastní zákonný zástupce nebo zletilý žák, třídní učitel, případně učitel odborného výcviku, výchovný poradce, a podle závažnosti i zástupce orgánu sociálně-právní ochrany dětí, popř. další odborníci; podle závažnosti a charakteru nepřítomnosti žáka se pohovoru účastní také ředitel školy, který je však vždy výchovným poradcem seznamován s obsahem každého jednání školní výchovné komise, tuto skutečnost ředitel stvrzuje podpisem zápisu.
6.17 O průběhu a závěrech jednání školní výchovně komise se provede zápis, který zúčastněné osoby podepíší. Případná neúčast nebo odmítnutí podpisu zákonnými zástupci nebo zletilým žákem se v zápisu zaznamená. Každý účastník jednání obdrží kopii zápisu.
6.18 V případě, že neomluvená nepřítomnost nezletilého žáka přesáhne 25 hodin, ředitel školy zašle bezodkladně oznámení o pokračujícím záškoláctví s náležitou dokumentací příslušnému orgánu sociálně-právní ochrany dětí, popř. přestupkové komisi místně příslušného obecního úřadu. Tato ohlašovací povinnost vychází z platné právní úpravy.
6.19 V případě opakovaného záškoláctví v průběhu školního roku, pokud již byli zákonní zástupci pravomocným rozhodnutím správního orgánu postiženi pro přestupek podle ustanovení zákona, je třeba postoupit hlášení o zanedbání školní docházky Policii ČR, kde bude případ řešen jako trestní oznámení pro podezření spáchání trestného činu ohrožení mravní výchovy mládeže. V jednotlivých odůvodněných případech při podezření z páchání trestné činnosti je možné toto oznámení Policii ČR učinit bez předchozího přestupkového řízení. Kopie hlášení o zanedbání školní docházky bude zaslána příslušnému správnímu úřadu.
7. Pravidla chování žáků
7.1 Žák je povinen po celou dobu přípravy na budoucí povolání dodržovat zejm. tyto povinnosti:
7.1.a Nevyrušovat při vyučování, pozorně sledovat výklad učitele a projevy ostatních spolužáků související s výukou. Chce-li žák hovořit, přihlásí se a čeká na vyzvání učitele. Omluvit se na počátku hodiny, jestliže se ze závažných důvodů nemohl připravit na vyučování nebo vypracovat zadaný domácí úkol.
7.1.b Pracovat ve vyučování ukázněně, poctivě, nepodvádět, pečlivě a zodpovědně se připravovat na vyučování, odkládat obuv, svršky a pokrývky hlavy v šatnách, nosit pomůcky, svědomitě plnit uložené úkoly, pokyny a příkazy vyučujícího.
7.1.c Být ukázněný, plnit pokyny a příkazy zaměstnanců školy. Domnívá-li se žák, že pokyn nebo příkaz je v rozporu se zásadami školního řádu nebo překračuje pravomoc zaměstnance, má právo si stěžovat u zástupce ředitele pro teoretické vyučování (dále jen ZŘ TV) a zástupce ředitele pro praktické vyučování (dále jen ZŘ PV), případně u ředitele školy.
7.1.d Zaměstnancům školy prokazovat patřičnou úctu, slušnost jak v prostorách školy, tak
i na veřejnosti, při setkání je zdravit. Pedagogické pracovníky oslovovat paní učitelko, pane učiteli, pane řediteli. Zvláště hrubé opakované slovní a úmyslné fyzické útoky žáka vůči zaměstnancům školy nebo vůči ostatním žákům se považují za zvláště závažné zaviněné porušení povinností stanovených školským zákonem; vulgární vyjadřování žáka v hodině – ať už je směrováno na kohokoliv – je považováno za neúctu k vyučujícímu.
7.1.e Pro vstup a k odchodu ze školy používat určený vchod a vlastní čip.
7.1.f O přestávkách, ve volných hodinách, před vyučováním a po vyučování se žáci nesmějí bezdůvodně zdržovat v šatnách školy, o přestávkách s výjimkou velké přestávky nesmějí opouštět školu.
7.1.g Zdržet se slovního i fyzického napadání spolužáků, být příkladem v chování a kulturnosti vyjadřování, chránit spolužáky před nečestným a nesprávným chováním a činy ohrožujícími jejich psychické či fyzické zdraví a důstojnost, chránit slabší spolužáky před šikanováním a zneužíváním.
7.1.h Dodržovat zdravotní a hygienická opatření včetně zásad osobní hygieny, jim přizpůsobená pravidla organizace vzdělávání a provozu školy. Chránit zdraví své i ostatních spolužáků a spoluobčanů.
7.1.i Chodit slušně oblečen a upraven, v teoretickém vyučování se v šatnách přezouvat a vždy dodržovat obecně platné normy společenského chování. Dodržovat předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a všech školních činnostech, dodržovat protipožární předpisy, udržovat své místo ve třídě, šatně i na pracovišti v pořádku. Nástroje a učební pomůcky ukládat jen na místa k tomu určená, v odborném výcviku řádně nosit předepsaný pracovní oděv, obuv a používat ochranné pracovní pomůcky, v hodinách tělesné výchovy úbor podle pokynu vyučujícího.
7.1.j Zacházet šetrně se svými osobními věcmi, věcmi spolužáků, vybavením školy, pomůckami zapůjčenými školou k výuce a stejně tak i s osobními ochrannými pracovními prostředky a zdržet se jednání, které by uvedené věci poškozovalo. Nebrat a nepoužívat osobní věci a učební pomůcky spolužáků bez jejich souhlasu. Neničit, nepoškozovat a zabraňovat poškození a ztrátám majetku školy, veřejného majetku jakož i majetku spolužáků a jiných osob. Uhradit škodu, byl-li jeho jednáním či opomenutím – úmyslným nebo nedbalostním zaviněním – majetek jiného poškozen. Hlásit třídnímu učiteli nebo učiteli odborného výcviku zjištěné závady ohrožující zdraví a poškození majetku. Škodu, kterou žák způsobil svým jednáním či opomenutím na majetku nebo zařízení, nahradí žák nebo jeho zákonný zástupce. V případě způsobení škody, hradí žák plnou úhradu nákladů na uvedení věci do předešlého stavu opravou, nebo nelze-li zařízení opravit, uhradí plnou hodnotu pořizovací ceny v daném období.
7.1.k V době odborného výcviku mimo SPŠ, na odloučených pracovištích nebo provozních pracovištích, se řídit pokyny pracovníků (instruktorů) uvedených pracovišť. Dále jsou žáci povinni dodržovat ustanovení pracovního řádu a bezpečnosti práce na pracovišti. Pokud dojde k porušení školního řádu, popř. Zákoníku práce ze strany třetích osob, řešit toto s učitelem odborného výcviku nebo zástupcem ředitele pro praktické vyučování.
7.1.l Na exkurzích, lyžařských výchovně výcvikových kurzech, výletech, ostatních zájezdech, brigádách a jiných společensky prospěšných akcích a dalších akcích pořádaných školou, je žák povinen se řídit stejnými pravidly jako ve vyučování a pokyny pracovníků pověřených dozorem a dodržovat povinnosti podle tohoto školního řádu.
7.1.m V případě, že se do 5 minut od začátku vyučovací hodiny nedostaví učitel, je předseda třídní samosprávy nebo službu konající žák povinen upozornit na tuto skutečnost příslušného učitele v kabinetě. Pokud jej nenalezne, oznámí nepřítomnost zástupci ředitele nebo řediteli školy. Stejným způsobem se řídí při zahájení odborného výcviku.
7.1.n Ve školní jídelně jsou žáci povinni se řídit příslušnými organizačními pokyny, dodržovat hygienická a společenská pravidla chování. Žáci, kteří nemají objednanou stravu, mají do jídelny vstup v době oběda zakázán.
7.1.o Po skončení hodin TEV přicházejí žáci do budovy školy nejdříve se zvoněním na přestávku před další vyučovací hodinou tak, aby nerušili probíhající výuku.
7.1.p Žáci jsou povinni chránit majetek, šetřit elektrickou energií, tepelnou energií a vodou.
7.1.q Žáci jsou povinni se vyvarovat fyzického a slovního napadání žáků a pracovníků školy.
7.2 Všem žákům je zakázáno:
7.2.a V areálu a prostorách SPŠ, i mimo ně při činnostech organizovaných školou:
- a) kouřit,
- b) požívat a držet alkoholické nápoje, jiné návykové a zdraví škodlivé látky či nebezpečné předměty anebo s nimi manipulovat (manipulací pro účely školního řádu se rozumí zejm. přinášení, nabízení, zprostředkování, prodej, jejich opatření),
- c) hrát karty a hazardní hry.
Uvedená omezení jsou žáci povinni dodržovat i v rámci přestávky mezi dopoledním a odpoledním vyučováním.
7.2.b Donášet do školy větší peněžní částky a cenné předměty. V případě, že je to nezbytně nutné, je žák povinen uložit tyto věci u učitele, popř. u zástupce ředitele. Žák nesmí nechávat peníze ani cennější věci v šatnách a v aktovkách. Při tělesné výchově a sportovních akcích požádá žák učitele o úschovu těchto věcí.
7.2.c Bez dozoru pedagogického pracovníka využívat tělocvičnu, sportovní hřiště, posilovnu, učebny informačních a komunikačních technologií, stroje v odborném výcviku.
7.2.d Používat bez povolení vyučujícího mobilní telefon či jiné elektronické zejm. záznamové zařízení či manipulovat s nimi během vyučování. Při porušení zákazu může vyučující takové zařízení do konce vyučovacího dne uložit u třídního učitele, popř. zástupce ředitele.
7.2.e Pořizovat bez souhlasu vyučujícího zvukové či obrazové záznamy z vyučování či školních akcí.
7.3 Alkohol a jiné návykové látky
7.3.a Žák přistižen pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek, bude vykázán:
- a) z účasti ve vyučování,
- b) z účasti na akcích pořádaných školou,
- c) z areálu školy;
to vše i za předpokladu, že množství takových látek v těle žáka by mohlo být považováno pouze za tzv. zbytkové.
7.3.b Každý žák je povinen podrobit se na výzvu vyšetření na obsah alkoholu nebo jiných návykových látek v těle včetně odběru biologického materiálu ke zjištění, zda žák není ovlivněn alkoholem nebo jinou návykovou látkou. Orientační zkoušky na přítomnost návykových látek a alkoholu se mohou provádět i na pracovištích odborného výcviku.
Orientační vyšetření se provádí pomocí dechové zkoušky, popřípadě odběru slin.
Orientační vyšetření provádí ředitelem školy určené nejméně 2 pověřené osoby, takovými osobami mohou být zaměstnanci školy příp. též i třetí osoby ve smluvním vztahu ke škole.
Při orientačním vyšetření musí být důsledně zachována zásada, že nejméně jedna z osob provádějících orientační vyšetření musí být stejného pohlaví, jako je žák sám. Při vyšetření musí být respektována lidská důstojnost a ochrana zdraví vyšetřovaného žáka.
O provádění orientačního vyšetření je třeba vyrozumět ředitele školy nebo jeho zástupce.
7.3.c Nesouhlasí-li žák s výsledkem orientačního vyšetření, má právo bezprostředně požadovat potvrzení či vyvrácení výsledku provedením následného vyšetření ve zdravotnickém zařízení, které pro školu vykonává pracovně lékařskou péči nebo jiným zdravotnickým zařízením k tomu odborně a provozně způsobilým. Žák je povinen k takovému vyšetření poskytnout potřebnou součinnost.
7.3.d V případě, že se přítomnost alkoholu nebo jiné návykové látky neprokáže, náklady vyšetření nese škola. Prokáže-li vyšetření přítomnost alkoholu nebo jiné návykové látky, náklady vyšetření hradí žák.
7.3.e V případě, kdy bude v těle žáka vyšetřením zjištěna přítomnost alkoholu nebo jiné návykové látky, je škola oprávněna ukončit pro tento den žákovi vyučování či jinou školní činnost, kontaktovat jeho zákonné zástupce a vyzvat je, aby si žáka ve škole nebo na akci, kde ke zjištění došlo, osobně převzali. Do té doby je škola povinna žákovi zajistit dostatečný přísun tekutin, pobyt ve větrané místnosti a ve stínu, eventuálně místo, kde by si mohl lehnout a poskytnout mu další pomoc ke zmírnění fyzických obtíží, spojených s užitím alkoholu či jiné návykové látky.
7.3.f Je-li zdraví žáka, který je pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky, vážně ohroženo, škola poskytne žákovi první pomoc a bez zbytečného odkladu mu zajistí odbornou lékařskou péči a pak teprve informuje jeho zákonného zástupce.
7.3.g Odmítne-li se žák podrobit orientačnímu vyšetření či následnému vyšetření ve zdravotnickém zařízení, hledí se na něj, jako by byl pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky; o tom je třeba žáka poučit.
7.3.h Pro účely tohoto Školního řádu nejsou za návykové látky považovány potraviny a potravinové doplňky, které neobsahují alkohol a jsou oficiálně schválené k prodeji, a léky předepsané lékařem nebo volně prodejné, slouží-li k tlumení zdravotních obtíží a nejsou-li užívány v míře vyšší, než jakou uvádí k nim přiložený příbalový leták.
7.3.i Škola nemá právo v zájmu ochrany před alkoholismem a jinými toxikomániemi nepřiměřeně zasahovat do soukromí žáků, například prohledáváním jejich osobních věcí a svršků. Má však právo, domnívá-li se, že žák drží ve škole nebo na akci školy alkohol či omamné nebo psychotropní látky, přizvat ke kontrole žáka městskou policii nebo orgány Policie ČR.
7.3.j Podrobnosti prevence a eliminace toxikomanie, alkoholových a jiných závislostí má povinnost škola zpracovávat v tzv. minimálním preventivním programu, který musí být k dispozici žákům i jejich zákonným zástupcům formou dálkového přístupu, tj. na internetových stránkách školy, a na úřední desce školy.
8. Výchovná opatření
Výchovná opatření jsou pochvaly nebo jiná ocenění a kázeňská opatření. Kázeňským opatřením je podmíněné vyloučení žáka, vyloučení žáka ze školy a další kázeňská opatření, která nemají pro žáka právní důsledky.
Třídní učitel neprodleně oznámí udělení pochvaly nebo jiného ocenění nebo uložení napomenutí nebo důtky a jeho důvody prokazatelným způsobem žákovi a zákonnému zástupci nezletilého žáka. Toto zároveň zaznamená do katalogového listu, do systému Bakaláři. Výchovná opatření se udělují během školního roku a platí i pro žáky nástavbového studia.
8. 1 Pochvaly a jiná ocenění uděluje ředitel školy nebo třídní učitel či učitel odborného výcviku.
- a) pochvala třídního učitele,
- b) pochvala ředitele školy.
8.2 Další kázeňská opatření:
- a) napomenutí třídního učitele – má především výchovný a motivační charakter (drobný přestupek proti školnímu řádu),
- b) důtka třídního učitele – má výchovný a motivační charakter, uděluje ji třídní učitel a oznámí řediteli školy (závažnější přestupek, opakované porušení školního řádu),
- c) důtka ředitele školy – má výchovný a preventivní charakter, ukládá vždy ředitel školy po projednání ve výchovné komisi na návrh třídního učitele (opakované porušení školního řádu a opakované neplnění povinností).
8.3 Podmíněné vyloučení a vyloučení žáka ze školy
8.3.a Rozhoduje o něm vždy ředitel školy v případě závažného zaviněného porušení povinností stanovených školním řádem.
8.3.b Návrh na vyloučení nebo podmíněné vyloučení dává třídní učitel v písemné formě a řádně zdůvodněný. Ředitel školy rozhodne do dvou měsíců ode dne, kdy se o provinění žáka dozvěděl, nejpozději do 1 roku ode dne, kdy se žák provinění dopustil. O svém rozhodnutí informuje pedagogickou radu.
8.3.c U podmíněného vyloučení stanoví ředitel zkušební lhůtu, a to nejdéle na dobu jednoho roku. Dopustí-li se žák ve zkušební lhůtě dalšího zaviněného porušení povinností stanovených školním řádem nebo zákonem, může ředitel školy rozhodnout o jeho vyloučení.
8.4 V případě neomluvené absence má třídní učitel podle vlastní úvahy možnost navrhnout či využít tato výchovná opatření:
- a) do 2 hodin napomenutí třídního učitele,
- b) 2 – 10 hodin důtka třídního učitele,
- c) 11 – 35 hodin důtka ředitele s vlivem na snížený stupeň z chování (2),
- d) více než 35 hodin podmíněné vyloučení, snížený stupeň z chování (3).
Tím není dotčeno právo školy v odůvodněných závažných případech rozhodnout i jinak a přijmout jiná přípustná opatření.
8. 5 Evidence výchovných opatření
8.5.a Výchovná opatření udělená ředitelem se zakládají do osobního spisu žáka uloženého
na studijním oddělení a jsou zapsána do programu Bakaláři.
8.5.b Výchovná opatření udělená třídním učitelem se zapíší do programu Bakaláři a třídní učitel prokazatelným způsobem informuje zletilého žáka nebo zákonného zástupce nezletilého žáka.
9. Provoz školy
9.1 Vzdělávání na škole se dělí na teoretické a praktické vyučování. Praktické vyučování se uskutečňuje zejména ve škole a na pracovištích fyzických nebo právnických osob, které mají oprávnění k činnosti související s daným oborem vzdělání a uzavřely se školou smlouvu o obsahu a rozsahu praktického vyučování a podmínkách jeho konání. Během praktického vyučování se na žáky vztahují příslušná ustanovení Zákoníku práce.
9.2 Materiální základnou teoretického vyučování je škola se školními budovami, sítí učeben, odborných pracoven, kabinetů, šaten, tělovýchovných zařízení a dalšího vybavení nezbytného k zabezpečení její řádné provozuschopnosti.
9.3 Vstup do školy je pro žáky přes recepci Domova mládeže 1.
9.4 V době do 7:15 hod jsou žáci, kteří jsou přítomni ve škole, povinni zdržovat se výlučně v prostorách vyhrazených pro časný pobyt žáků.
9.5 Průchozí dveře do Autolaboratoře ve spojovacím krčku jsou k dispozici pouze pedagogickým pracovníkům. Vnitřní dveře ve spojovacím krčku, ve směru od školní jídelny k Domovu mládeže 1 jsou uzamykány v 17:00 hod.
9.6 Dveře spojovacího krčku ke sportovní hale jsou pro žáky řízeny podle rozvrhu TV elektronickým systémem.
9.7 Úsek teoretického i praktického vyučování zajišťuje výchovně-vzdělávací činnost a odbornou přípravu žáků školy. Tato činnost je realizována:
- a) docházkou žáků do teoretického či praktického vyučování – odborného výcviku.
- b) v učebnách, dílnách, laboratořích a odborných pracovištích SPŠ, tř. Tomáše Bati 1266, Otrokovice,
- c) na odloučených pracovištích a v individuální výuce (fyzické a právnické osoby)
9.8 Žák je povinen do výuky docházet pravidelně a včas, ve stanovenou dobu, a to nejméně 5 minut před zahájením výuky.
9.9 Doba výuky odborného výcviku se řídí § 13, vyhlášky č. 13/2005 Sb., v platném znění. V prvním ročníku nesmí být delší než 6 vyučovacích hodin, ve vyšších ročnících delší než 7 hodin. Dopolední vyučování začíná obvykle v 7:00 hodin. Nejpozději po čtvrté vyučovací hodině odborného výcviku konaného ve škole, nebo školském zařízení se zařazuje souvislá přestávka na oddech a jídlo v délce 30 minut. Pokud žák vykonává odborný výcvik na pracovišti právnické nebo fyzické osoby, má přestávky shodně s jejich zaměstnanci v souladu s ustanovením zákoníku práce. Délka přestávek se nezapočítává do doby vyučovacího dne.
9.10 Mimořádné volno uděluje:
- a) 1 den třídní učitel, učitel odborného výcviku,
- b) 2 dny zástupce ředitele pro TV, PV,
- c) 3 dny a více uděluje pouze ředitel školy.
10. Bezpečnost a ochrana zdraví
10.1 Škola při vzdělávání a přímo souvisejících činnostech a poskytování školských služeb přihlíží k základním fyziologickým potřebám žáků a vytváří podmínky pro jejich zdravý vývoj a předchází vzniku sociálně patologických jevů.
10.2 Škola zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví žáků při vzdělávání a přímo souvisejících činnostech. Škola respektuje zdravotní a hygienická (zejm. protiepidemiologická) opatření a doporučení příslušných orgánů. Poskytuje nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví.
10.3 Žáci jsou povinni neprodleně nahlásit všechny skutečnosti o ohrožení zdraví, zdravotních potížích, úrazech, poškození zdraví apod. v průběhu vzdělávání nebo související činnosti.
10.4 Škola vede evidenci úrazů, vyhotovuje záznam a zajišťuje odškodnění podle zvláštních předpisů.
11. Ochrana před sociálně patologickými jevy, před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí
Škola zabezpečuje podmínky pro:
11.1 zajištění odborných přednášek s tématikou drog, alkoholu, kyberšikany, xenofobie, ponižování osobnosti, zdravotních přednášek, holocaustu aj.;
11.2 zajištění individuálního přístupu k žákům s rizikovým chováním metodikem prevence, výchovným poradcem a třídním učitelem;
11.3 podíl všech pedagogických pracovníků na chování žáků v procesu vyučování;
11.4 výchovu žáků k pomoci druhým.
12. Zákaz činnosti a propagace stran hnutí, zákaz reklamy
12.1 Na škole není povolena činnost politické strany, politického hnutí ani jejich propagace. Lze uskutečňovat besedy, přednášky, semináře politických zástupců se souhlasem ředitele školy.
12.1 Ve škole není povolena reklama, která je v rozporu s cíli a obsahem vzdělávání, reklama a prodej výrobků ohrožujících zdraví, psychický nebo morální vývoj žáků nebo ohrožujících životní prostředí.
13. Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků
(pro stupně vzdělávání s výučním listem a s maturitní zkouškou včetně nástavbového studia)
Hodnocení a klasifikace žáka je součástí vzdělávání. Plní funkci kontrolní, vzdělávací, motivační a výchovnou.
Při zjišťování úrovně vědomostí žáka se volí takové formy a postupy, které odpovídají jeho možnostem.
Žák se hodnotí podle pravidel školy s přiměřeným zohledněním charakteru jeho speciálních vzdělávacích potřeb a s důrazem na úspěšné výsledky a motivaci k dalšímu vzdělávání.
Prověřování a hodnocení je průběžné. Provádí se ústním zkoušením, písemným zkoušením, praktickým zkoušením a didaktickými testy. Do výsledného hodnocení se započítává i aktivita žáka, seminární práce, referáty, laboratorní práce, úroveň výkresů, apod.
Hodnocení lze vyjádřit známkou nebo body. Počet a váhy jednotlivých známek stanoví učitel.
Učitel seznámí prokazatelně žáky na začátku klasifikačního období s podmínkami hodnocení. Učitel může hodnocení podmínit vypracováním seminární práce, dlouhodobé práce, referátu, aktuality, zvládnutím pololetní práce, vedením sešitu pro daný předmět, zpracováním prezentace. O všech těchto podmínkách musí být žák informován na začátku klasifikačního období – zápis v elektronické třídní knize.
Klasifikace je průběžná a celková.
13.1 V teoretickém vyučování se klasifikace vyjadřuje těmito stupni:
- stupeň – výborný
Žák si osvojil vědomosti v plném rozsahu učebních osnov, projevuje samostatnost, pohotovost a bystrost myšlení. Své myšlenky dovede výstižně a přesně vyjadřovat, dobře chápe souvislosti mezi předměty a jevy. Pracuje přesně, samostatně, iniciativně, s jistotou, je aktivní, učí se svědomitě.
- stupeň – chvalitebný
Žák zvládá učivo předepsané učebními osnovami, uvažuje samostatně, dovede celkem výstižně vyjadřovat své myšlenky a získané vědomosti a dovednosti využívá při řešení úkolů. Při práci se dopouští malých, ne příliš častých chyb. Učí se svědomitě.
- stupeň – dobrý
Žák v podstatě zvládá učivo předepsané učebními osnovami. Projevuje menší samostatnost myšlení a své myšlenky nedovede přesně vyjádřit. Při zkoušení mu učitel musí klást otázky, na které odpovídá s menšími potížemi a chybami bez větší návaznosti na praxi nebo jiné vyučovací předměty. O práci jeví zájem, ale dopouští se chyb.
- stupeň – dostatečný
Žák, který jen částečně zvládá učivo předepsané osnovami. V myšlení není zcela samostatný, projevují se u něho značné mezery ve vědomostech a dovednostech a své myšlenky i odpovědi na otázky vyjadřuje s obtížemi. Při práci se dopouští podstatných chyb a vzniklé potíže a problémy překonává jen s obtížemi. O učení jeví malý zájem, je nutné mu pomáhat a pobízet k práci.
- stupeň – nedostatečný
Žák, který neovládá učivo předepsané učebními osnovami, na otázky odpovídá nesprávně, praktické úkoly nedokáže splnit ani za pomoci učitele. Úroveň jeho vědomostí nedovolí zajistit návaznost na nové učivo.
Hodnocení se provádí s ohledem na obor vzdělání, specifické poruchy učení a jiné aspekty, které mají vliv na hodnocení žáka.
13.2 V odborném výcviku, praktickém vyučování, praxi apod. se hodnotí:
- stupeň – výborný
Žák si osvojil učivo předepsané osnovami, pracuje samostatně, iniciativně, přesně a s jistotou. Dodržuje předepsaný technologický postup a podmínky bezpečnosti práce.
- stupeň – chvalitebný
Žák ovládá učivo, pracuje samostatně, svědomitě a se zájmem. Při práci se dopouští, ne příliš často, menších, opravitelných chyb.
- stupeň – dobrý
Žák v podstatě ovládá učivo, v práci projevuje menší samostatnost, dopouští se menších nepřesností a chyb. Teoretické znalosti neumí v plném rozsahu v praxi používat, k pracovní činnosti nepotřebuje větších podnětů.
- stupeň – dostatečný
Žák předepsané učivo ovládá jen částečně, v práci je nesamostatný, dopouští se větších chyb, nepřesností a výrobky je nutné často opravovat. K pracovní činnosti potřebuje častou pobídku a motivaci.
- stupeň – nedostatečný
Žák neovládá praktické učivo předepsané osnovami, praktické úkoly nedokáže plnit ani s pomocí učitele, jeho výrobky jsou nefunkční a neopravitelné. Často porušuje technologický postup, o práci nejeví zájem, pro neplnění zadaných úkolů anebo pro nedodržování pokynů je opakovaně odvolán z pracoviště a veškerá pomoc a pobízení jsou neúčinné.
13.3 Výsledná známka při průběžném zkoušení musí být žákovi sdělena a zapsána do elektronické žákovské knížky v systému Bakaláři. Žák musí být upozorněn na chyby, kterých se dopustil.
Za výslednou i dílčí klasifikaci zodpovídá příslušný učitel.
13.4 Zákonný zástupce nezletilého žáka, zletilý žák a osoba plnící k němu vyživovací povinnost jsou o průběhu studia informováni:
- a) individuálně na osobní žádost,
- b) formou třídních schůzek,
- c) sdělením v elektronické žákovské knížce a její pravidelnou kontrolou, přístup je na základě uživatelského jména a hesla
- d) písemným či ústním sdělením.
13.5 Má-li zletilý žák nebo zástupce nezletilého žáka pochybnosti o správnosti hodnocení na konci 1. nebo 2. pololetí, může do 3 pracovních dnů ode dne, kdy se o hodnocení prokazatelně dozvěděl, nejpozději však do tří pracovních dnů od vydání vysvědčení, požádat ředitele školy o komisionální přezkoušení žáka. Toto přezkoušení se koná nejpozději do 14 dnů od doručení žádosti nebo v termínu dohodnutém se zletilým žákem nebo zákonným zástupcem nezletilého žáka.
13.6 Pokud žák zamešká z důvodů absencí v určitém předmětu 25 % vyučovacích hodin a více za pololetí, žák se zpravidla za uvedené pololetí nehodnotí. Týká se to také žáka, který ze závažných důvodů (např. dlouhodobá absence pro nemoc) nezvládá učivo daného předmětu. V tomto případě může písemně požádat ředitele školy o odklad klasifikace (v případě nezletilého žáka tak může učinit jeho zákonný zástupce). K jednotlivým žákům je vždy nutno přistupovat individuálně.
13.7 Předmětem hodnocení v náhradním termínu je učivo předmětného klasifikačního období, ve kterém nebyl hodnocen – žáka nelze zkoušet z témat probíhajícího pololetí. Výsledek zkoušení je doplněním podkladů učitele ke klasifikaci žáka, které byly získány v průběhu klasifikačního období. Klasifikační stupeň určuje zkoušející učitel. Výsledek zkoušení sdělí v případě ústní zkoušky zkoušející žákovi ihned po skončení, je-li součástí zkoušky písemná práce, nejpozději následující pracovní den. O zkoušení se provádí zápis, ve kterém jsou uvedeny dílčí otázky, jejich hodnocení a výsledný klasifikační stupeň zkoušky. Je-li součástí zkoušky písemná práce žáka, stává se přílohou zápisu. Vyzkoušení je prováděno zpravidla před třídou. V odůvodněných případech je vyzkoušení provedeno mimo třídu v přítomnosti dalšího učitele daného nebo příbuzného vyučovacího předmětu, kterého určí ředitel školy.
13.8 V předmětu Chemická laboratorní cvičení v 1. a 2. ročníku je maximálně přípustný podíl absence 25%. V předmětu Analytická chemie ve 2., 3. a 4. ročníku musí žáci absolvovat všechny úkoly stanovené příslušným vyučujícím, jinak žák v těchto předmětech není klasifikován. Jako opravný prostředek se povolí docvičování vybraných úloh a to za 1. pololetí v průběhu jarních prázdnin, za 2. pololetí v přípravném týdnu po hlavních prázdninách. Žákům s dlouhodobou absencí se umožní docvičení vybraných úloh v prodlouženém klasifikačním období (tj. za 1. pololetí zpravidla do 31. března, za 2. pololetí v posledním týdnu srpna).
13.9 Zamešká-li žák více jak 15% docházky na odborném výcviku, nemusí být příslušným učitelem odborného výcviku hodnocen v daném pololetí. Žákům, kteří v předmětu odborný výcvik nebyli klasifikováni z důvodů vysoké absence, a tedy nebyli schopni osvědčit řemeslné dovednosti potřebné pro plynulou návaznost na další učivo předepsané osnovami daného oboru vzdělávání, ať již ve stávajícím nebo následujícím ročníku vzdělávání, umožňuje škola nabytí vědomostí z předepsaného učiva mimořádným nahrazením výuky. Nahrazení výuky se děje zásadně praktickou činností a může probíhat za přítomnosti a dozoru učitele odborného výcviku nebo instruktora na pracovištích partnerů školy nebo školy samotné. Poté, co bude mimořádným nahrazením výuky žákem nahrazena výuka do rozsahu max. 15 % absence, žák doloží a odevzdá zadanou soubornou práci o mimořádné náhradě výuky, rozhodne učitel odborného výcviku o konání praktického přezkoušení nabytých řemeslných dovedností žáka a po jeho absolvování žáka klasifikuje. Není-li možné z omluvitelných důvodů na straně žáka vykonat mimořádné nahrazení výuky ve stanoveném období, umožní škola žákovi mimořádné nahrazení výuky a klasifikaci nejpozději do konce posledního týdne měsíce srpna příslušného školního roku.
13.10 Komisionální zkouška
Komisionální zkoušku koná žák v těchto případech:
- a) koná-li rozdílovou zkoušku, nebo hodnocení v náhradním termínu,
- b) požádá-li žák nebo zástupce žáka o jeho přezkoušení nebo koná-li se přezkoušení z podnětu ředitele střední školy,
- c) koná-li opravné zkoušky,
- d) při studiu jednotlivých vyučovacích předmětů,
- e) je-li žák osvobozen od povinnosti docházet do školy.
Komise pro komisionální zkoušky je nejméně tříčlenná. Jejím předsedou je ředitel střední školy nebo jím pověřený učitel, zkoušející učitel, popřípadě učitel odborného výcviku vyučující žáka danému předmětu a přísedící, který má aprobaci pro týž nebo příbuzný vyučovací předmět. Pokud je ředitel střední školy zároveň vyučujícím, jmenuje předsedu komise Krajský úřad. Členy komise jmenuje ředitel střední školy. Výsledek zkoušky vyhlásí předseda veřejně v den konání zkoušky. Rozhodnutí o klasifikaci je konečné v případech uvedených v odstavcích b) a c).
13.11 Získávání podkladů pro hodnocení a klasifikaci
Podklady pro hodnocení a klasifikaci výchovně vzdělávacích výsledků a chování žáka získává učitel zejména těmito metodami, formami a prostředky:
- a) soustavným diagnostickým pozorováním žáka,
- b) soustavným sledováním výkonů žáka a jeho připravenosti na vyučování,
- c) různými druhy zkoušek (písemné, ústní, grafické, praktické, pohybové), didaktickými testy,
- d) analýzou výsledků činnosti žáka,
- e) konzultacemi s ostatními učiteli a podle potřeby i s pracovníky pedagogicko-psychologických poraden a zdravotnických služeb, zejména u žáka s trvalejšími psychickými a zdravotními potížemi a poruchami,
- f) rozhovory se žákem a zákonnými zástupci žáka.
Učitel oznamuje žákovi výsledek každé klasifikace a poukazuje na klady a nedostatky hodnocených projevů, výkonů, výtvorů. Při ústním vyzkoušení oznámí učitel žákovi výsledek hodnocení okamžitě. Výsledky hodnocení písemných zkoušek a prací a praktických činností oznámí žákovi nejpozději do 14 dnů.
Kontrolní písemné práce a další druhy zkoušek rozvrhne učitel rovnoměrně na celý školní rok, aby se nadměrně nehromadily v určitých obdobích.
Učitel je povinen vést soustavnou evidenci o každé klasifikaci žáka.
Pro potřeby klasifikace se vyučovací předměty dělí:
- a) vyučovací předměty s převahou teoretického zaměření,
- b) vyučovací předměty s převahou praktického zaměření,
- c) vyučovací předměty s převahou výchovného zaměření.
13.12 Klasifikace celkového prospěchu:
- a) Prospěl s vyznamenáním – nemá v žádném povinném předmětu klasifikaci horší než chvalitebný, průměr není horší než 1,50 a chování je velmi dobré.
- b) Prospěl – není-li v žádném povinném předmětu hodnocen stupněm nedostatečný.
- c) Neprospěl – je-li v některém povinném předmětu i po opravných zkouškách hodnocen stupněm nedostatečný, nebo není-li hodnocen po opravných zkouškách na konci druhého pololetí.
13.13 Hodnocení chování
Hodnocení chování žáka má kontrolní, vzdělávací, výchovnou a motivačně-preventivní funkci. Provádí se 2 x ve školním roce na klasifikačních a pedagogických poradách. V denní formě vzdělávání (mimo nástavbové studium) se chování žáka hodnotí stupni:
- a) Velmi dobré – žák plní vzorně povinnosti, nemá problémy s plněním povinností stanovených školním řádem a obecně závaznými předpisy.
- b) Uspokojivé – žák opakovaně porušuje povinnosti stanovené školním řádem, opakovaně má problémy se svým chováním, má opakovaně neomluvenou absenci (obvykle následuje po výchovných opatřeních).
- c) Neuspokojivé – žák opakovaně porušuje povinnosti stanovené školním řádem a předchozí nápravná opatření nebyla účinná, hrubým způsobem porušuje školní řád, školský zákon, opakovaně porušuje normy slušného chování.
Pokud bylo žákovi uděleno podmíněné vyloučení ze studia, nemůže být jeho chování v době udělení tohoto opatření klasifikováno jako velmi dobré.
Při hodnocení chování žáků může ředitel školy přihlédnout k závažným přestupkům
v chování žáka mimo školu. O hodnocení chování v případě stupňů uspokojivý a neuspokojivý je žák prokazatelně informován, v případě nezletilého žáka i jeho zákonný zástupce, u zletilého žáka i osoba plnící vyživovací povinnost vůči žákovi. Výsledky chování zaznamená třídní učitel do katalogového listu a 2 x ročně na vysvědčení.
14. Zanechání a ukončení vzdělávání
14.1 Žák může zanechat vzdělávání na základě písemného sdělení doručeného řediteli školy. Součástí sdělení nezletilého žáka je vyjádření zákonného zástupce.
14.2 Jestliže se žák neúčastní po dobu nejméně 5 vyučovacích dnů vyučování a jeho neúčast není omluvena a do 10 dnů od doručení výzvy ředitele školy do školy nenastoupí nebo nedoloží důvod nepřítomnosti, posuzuje se, jako by studia zanechal posledním dnem této lhůty; tímto dnem přestává být žákem školy.
14.3 Žák, který nepostoupil do vyššího ročníku, přestává být žákem školy posledním dnem příslušného školního roku (31. 8.) nebo po tomto dni dnem následujícím po dni, kdy nevykonal opravnou zkoušku nebo neprospěl při hodnocení v náhradním termínu nebo dnem následujícím po dni nabytí právní moci rozhodnutí o nepovolení opakování ročníku.
14.4 Žák přestává být žákem školy dnem následujícím po dni nabytí právní moci rozhodnutí o vyloučení, nestanoví-li toto rozhodnutí den pozdější.
14.5 Žák přestává být žákem školy dnem následujícím po dni, kdy úspěšně vykonal maturitní zkoušku. Nevykoná-li žák jednu nebo obě části maturitní zkoušky, přestává být žákem školy 30. června roku, v němž měl vzdělávání ukončit.
14.6 Žák přestává být žákem školy dnem následujícím po dni, kdy úspěšně vykonal závěrečnou zkoušku. Nevykonal-li závěrečnou zkoušku v řádném termínu, přestává být žákem školy
30. června roku, v němž měl vzdělávání ukončit.
14.7 Žák má na základě písemné žádosti přerušené vzdělávání nejdéle na dobu 2 let a přestává být žákem školy prvním dnem přerušení vzdělávání. Po uplynutí doby přerušení pokračuje žák v tom ročníku, ve kterém bylo vzdělávání přerušeno.
15. Závěrečná ustanovení
15.1 Nabytím platnosti tohoto nového školního řádu se ruší dosavadní školní řád.
15.2 Tento školní řád Střední průmyslové školy Otrokovice nabývá účinnosti dnem jeho vyhlášení.
V Otrokovicích dne 5. 10. 2020
Mgr. Libor Basel, MBA, ředitel školy, v. r.