Na konci července 2025 se naše učitelka anglického jazyka Irena Tománková zúčastnila týdenního kurzu s názvem Generativní AI a jiné digitální nástroje, který pořádala jazyková škola Cork English College v irském městě Cork. Tento vzdělávací pobyt se uskutečnil v rámci programu Erasmus+.
Zkušenost z Corku: Jak může AI obohatit výuku (nejen) cizích jazyků
Kurz byl výjimečnou příležitostí pro pedagogy z různých koutů Evropy, kteří mají chuť objevovat nové směry ve vzdělávání a propojit jazykovou výuku s digitálními technologiemi a umělou inteligencí. Zaměřoval se na možnosti, které AI přináší do moderní výuky, a nabídl prostor pro zkoušení, tvoření a sdílení. Výuka probíhala v podnětném mezinárodním prostředí, kde se setkali učitelé z Německa, Rakouska, Španělska, Itálie, Maďarska a České republiky. Díky této různorodosti bylo možné sdílet zkušenosti napříč kulturami, inspirovat se různými přístupy a diskutovat o možnostech využití AI nejen v jazykové výuce, ale i v rámci mezipředmětových vztahů. Důraz byl kladen na kritické myšlení, kreativní řešení problémů a tvorbu interaktivních lekcí, které odpovídají potřebám dnešních studentů.
Co kurz nabídl?
Během intenzivního týdne se účastníci věnovali několika aktuálním a prakticky využitelným tématům. Patřily mezi ně využití umělé inteligence ve výuce jazyků i dalších předmětů, zkoumání a efektivní používání digitálních nástrojů, tvorba dynamických lekcí zaměřených na studenty, rozvoj kritického a kreativního myšlení nebo práce s tzv. prompt engineeringem, tedy formulováním přesných a cílených vstupů pro AI nástroje. Nedílnou součástí kurzu byla také příprava a prezentace vlastní ukázkové hodiny s využitím AI, během níž účastníci předvedli, jak mohou technologie zjednodušit vytváření plánu hodiny, obohatit běžnou výuku a posílit aktivitu studentů.
Jak využít nové dovednosti ve výuce cizích jazyků?
Získané dovednosti plánuje učitelka aktivně uplatnit ve výuce cizích jazyků na střední škole. AI chce využívat například při tvorbě autentických a personalizovaných výukových materiálů, při zadávání projektových úkolů, do nichž budou studenti zapojovat nástroje, jako jsou například chatboti, generátory textu nebo obrázků, nebo při rozvíjení digitální gramotnosti žáků. Důležitou součástí bude také práce s texty vytvořenými AI, které mohou sloužit jako výchozí bod pro diskusi, analýzu a rozvoj kritického myšlení. AI a digitální nástroje tak nebudou cílem samy o sobě, ale prostředkem, jak výuku zatraktivnit, přiblížit ji reálnému světu a poskytnout studentům nové způsoby učení.
Příjemná a obohacující zkušenost
Během pobytu bydlela učitelka v hostitelské rodině, což celý zážitek ještě více umocnilo. Díky tomu měla možnost poznat každodenní život v Irsku, zapojit se do rozhovorů v angličtině v běžných situacích a nahlédnout pod povrch místní kultury. Toto osobní propojení s prostředím obohatilo nejen jazykovou stránku pobytu, ale také přineslo větší porozumění kulturním souvislostem, které hrají v jazykové výuce důležitou roli.
Pobyt v Corku přinesl nejen profesní rozvoj, ale i cenné osobní zkušenosti. Studium angličtiny v tomto malebném městě nabídlo příležitost k růstu, otevřelo nové úhly pohledu na učitelskou praxi a přineslo motivaci pokračovat v dalším vzdělávání. Kurz naplnil očekávání ve všech směrech – přinesl nové nápady, hlubší porozumění AI nástrojům, větší jistotu v jejich používání i chuť zavádět nové přístupy do výuky. Je to přínos nejen pro samotnou učitelku, ale i pro její studenty, kteří díky tomu získají moderní a smysluplnou výuku odpovídající požadavkům dnešní doby.