Článek v MF DNES z 8. září 2025 ukazuje, jak školy v regionu stále více využívají moderní technologie – od virtuální reality a simulátorů až po umělou inteligenci.
Patří k nim také Střední průmyslová škola Otrokovice, která se řadí mezi nejprogresivnější střední školy v kraji.
Chloubou školy je vědeckotechnický park Experimentárium s 3D tiskárnou a 3D pískovištěm, využívaným při výuce geografie a topografie. Žáci zde pracují nejen s virtuální realitou, ale také s nástroji umělé inteligence, které pomáhají učitelům vytvářet výukové materiály a přizpůsobovat úroveň úloh potřebám žáků.
Článek upozorňuje, že technologie nejsou náhradou tradiční výuky, ale její obohacením. Virtuální realita a další nástroje dokážou zrychlit proces učení, zvýšit míru zapamatování a umožňují realizovat pokusy nebo simulace, které by byly ve skutečnosti nákladné či nebezpečné.
„Snažíme se být inovativní školou, která poskytuje komplexní vzdělávání a připravuje žáky na 21. století. A využívání AI je dnes standard,“ uvedl ředitel školy Libor Basel. Podle něj pomáhá umělá inteligence nejen při přípravě pracovních listů a plánování hodin, ale také k individuálnímu přístupu k žákům.
Současně Libor Basel upozorňuje, že technologie vyžadují kritické myšlení: „Ne každý výsledek, který AI poskytne, je správný. Je to pouze jeden z možných podkladů, jak získávat informace. Ne jediný. Pořád je třeba ověřovat si získaná fakta z více zdrojů.“
Podobné inovace se objevují i na dalších školách v kraji. Společným cílem je zatraktivnit výuku a připravit studenty na budoucí trh práce.